Thursday, January 16, 2014

PENGENALAN MANIK


Teks: Rosmalina Che Omar
Foto:Koleksi Peribadi


Apakah ia seni jahitan manik? Ianya ialah sulaman yang dihasilkan dari kerja tangan menggunakan material manik, labuci, dan sebagainya untuk menghasilkan suatu rekaan yang cantik dan anggun. Ia magis yang dapat mentranformasikan suatu busana menjadi baru dan penuh kilauan. Keistimewaannya juga adalah pada efek yang dihasilkan dari design, paduan warna mahupun pada kepelbagaian material yang digunakan. 


3D Ruffles dan Cabochon.
Tampalan renda.




Crumble Dedaun.
Namun tidak dapat disangkal bahawa proses penghasilannya amat rumit dan mengambil masa yang agak lama untuk disiapkan. Ia juga memerlukan kemahiran dan kreativiti serta kesabaran bagi menghasilkan rekaan cantik dan berkualiti. 
Rekaan asas dan bunga labuci.
Seni jahitan manik boleh dilalukan sendiri, namun bergantung pada minat, kreativiti, mahupun kekangan masa menyebabkan ia terbengkalai di tengah jalan. Walau bagaimanapun, kita boleh menghantar busana kepada 'beader' untuk diserikan. Insyaallah pelbagai rekaan manik terkini berada di pasaran mengikut peredaran zaman dari asas, 'Shimmering Flora', 'Crumble', tampalan renda hinggalah yang lebih canggih seperti manik 3D dan 'bracelet'.

No comments:

Post a Comment